Στην εκδήλωση αυτή η Ε.Μ.Ε.Π. θα παρουσιάσει τους στόχους και την λειτουργία της. Προτίθεται να αναλάβει ένα συστηματικό έργο σε τομείς όπως η ιστορία, η γλώσσα, ο λαϊκός και λόγιος πολιτισμός, η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, η σχέση με άλλους πολιτισμούς, με στόχο να οργανώνει ημερίδες, συνέδρια και συναντήσεις, να παρεμβαίνει στο διαδίκτυο και τον Τύπο.
Στα πλαίσια αυτά, η Ε.Μ.Ε.Π. προχώρησε στην έκδοση του νέου Λόγιου Ερμή, ενός τετραμηνιαίου επιστημονικού περιοδικού, στον χώρο της ιστορίας, των ανθρωπιστικών σπουδών και της τέχνης. Στόχος του περιοδικού είναι να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην επέλαση του εθνομηδενισμού και της παγκοσμιοποίησης στους κόλπους της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας.
Το εγχείρημα αυτό έρχεται σε μία κρίσιμη στιγμή, όπου η κατεστημένη διανόηση προσπαθεί με κάθε τρόπο (από τα πανεπιστήμια μέχρι τις τηλεοπτικές σειρές) να επιβάλλει στον ελληνικό λαό όλες τις ανιστόρητες θεωρίες της για το ελληνικό έθνος, την δήθεν «φαντασιακή κατασκευή» του και την ωραιοποίηση της Τουρκοκρατίας και της Φραγκοκρατίας. Προφανής στόχος η κάμψη του πατριωτικού και αντιστασιακού φρονήματος των Ελλήνων, απαραίτητη προϋπόθεση για την εκ νέου υποταγή τους.
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ 37, 106 77 Αθήνα, τηλ.: 210 3826319 fax: 210 3839930,
3 σχόλια:
Αν θέλετε την άποψή μου: η Επανάσταση του 1821 υπήρξε ένα κορυφαίο γεγονός που είχε κυρίως αντι-απολυταρχικά χαρακτηριστικά, και ως περιεχόμενο ήταν:
-θρησκευτική -των χριστιανών κατά των κυρίαρχων μουσουλμάνων γιατί ήταν δεύτερης και τρίτης κατηγορίας πολίτες, υφιστάμενοι πλείστες όσες διακρίσεις ένεκα του θρησκεύματός τους,
-ταξική των απόκληρων, πολύμορφων από άποψη καταγωγής, Ρωμιών-γιατί οι Ρωμιοί ήταν οι οικονομικά δυναστευόμενοι μέσα από την απλοϊκή μουσουλμανική δομή που καθόριζε τις ενδοοθωμανικές σχέσεις- και
-εθνική, ώς έχουσα ηγεσία εμπνευσμένη από τη Γαλλική Επανάσταση που κατάφερε να μετεξελίξει σε κυρίαρχη ιδεολογία την από την εποχή της Άλωσης αντίληψη, περιωρισμένη έως τότε σε κύκλους διανοουμένων -της διασποράς αλλά και του Φαναρίου- ότι "είμαστε εθνικά Έλληνες". Μια άποψη που στις εποχές πριν την Άλωση είχε οδηγήσει σε μια παράδοξη εμφάνιση των Ελλήνων ως έθνος με τη νεωτερική σημασία του όρου (δηλαδή με σαφές πολιτικό πρόγραμμα) αιώνες πριν τη νεωτερικότητα. Αυτό το γεγονός μαζί με κάποια άλλα εξ ίσου παράδοξα για τους ιστορικούς και κοινωνικούς επιστήμονες που ασχολούνται με το φαινόμενο του έθνους, οδήγησε τον ίδιο τον Gelner, να μιλήσει για εξαιρέσεις απ' τον κανόνα. Γιατί, κακά τα ψέματα, η πλειονότητα των σύγχρονων εθνών κατασκευάστηκε κυριολεκτικά από διανοητές με όργανο το κράτος και τη βία...
Μεγάλο ζήτημα για συζήτηση είναι αυτό των όρων "έθνος", "εθνότητα", "νεωτερικό έθνος", "γένος" και η σχέση του "ελληνικού έθνους" με το "ρωμαίικο γένος". Αλλά αυτή δεν είναι μια συζήτηση που μπορεί να γίνει εν θερμώ...
Επίσης,
κάνοντας κριτική στη σειρά, μην ξεχνάτε καθόλου ότι οι συγγραφείς είναι ΔΥΟ. Ο Βερέμης και ο Ιάκωβος Μιχαηλίδης! Ο δεύτερος δεν έχει καμιά σχέση με τους χώρους που εκνευρίζουν τους συνομιλητές μας από την βαθειά Ακροδεξιά έως τον Θεοδωράκη και το χώρο του "Άρδην".
Αντιθέτως, βρέθηκε στο στόχαστρο των λεγόμενων "εθνοαποδομητών" γιατί ανέλαβε μαζί με τον Ι. Κολιόπουλο να συγγράψει το βιβλίο Ιστορίας της Στ' Δημοτικού, μετά την απόσυρση αυτού της κ. Ρεπούση. "
....νομίζω ότι σε λίγο θα πάθουμε ότι δηλοί ο μύθος για τον βοσκό που έκανε πλάκα με τον λύκο, και όταν εμφανίστηκε ο πραγματικός λύκος δεν τον πίστευε κανένας.
Ο μύθος αυτός ταιριάζει ακριβώς στα όσα υπερβολικά γράφονται για τη μέτρια σειρά του Σκάι για το 1821. Ειδικά ταιριάζει στα εξής δαιμονολογικα : "Το εγχείρημα αυτό έρχεται σε μία κρίσιμη στιγμή, όπου η κατεστημένη διανόηση προσπαθεί με κάθε τρόπο (από τα πανεπιστήμια μέχρι τις τηλεοπτικές σειρές) να επιβάλλει στον ελληνικό λαό όλες τις ανιστόρητες θεωρίες της για το ελληνικό έθνος, την δήθεν «φαντασιακή κατασκευή» του και την ωραιοποίηση της Τουρκοκρατίας και της Φραγκοκρατίας. Προφανής στόχος η κάμψη του πατριωτικού και αντιστασιακού φρονήματος των Ελλήνων, απαραίτητη προϋπόθεση για την εκ νέου υποταγή τους... "
Να ένα σχόλιο :
"Εάν αντιμετωπίζουμε την Επανάσταση του 1821 όχι ως ένα τοπικό γεγονός αλλά ως πανελλήνιας και παγκόσμιας σημασίας, η μόνη σωστή και έγκυρη ημερομηνία είναι η 22α Φεβρουαρίου του 1821, όταν ο Αλ. Υψηλάντης πέρασε τον Προύθο, ύψωσε στη σημαία της Επανάστασης και δύο μέρες μετά εξέδωσε την προκήρυξη-κάλεσμα "Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος" για την εξέγερση των Γραικών, όπως αποκαλεί τους Έλληνες. Αυτό ήταν το γεγονός που πυροδότησε τις ελληνικές εξεγέρσεις σε διάφορα μέρη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με πιο πετυχημένη απ' όλες αυτή του Μωριά...
Αν θέλουμε να χαρακτηρίσουμε την εκπομπή, θα λέγαμε ότι η κατεύθυνση της σειράς είναι παλαιοελλαδοκεντρική, φιλοεθνικιστική και ενάντια στην ρωμιοσύνη. Τοποθετείται εξ αρχής στο πλευρό του νεαρού, εκ Δύσεως εκπορευόμενου εθνικού κινήματος και δυσφημεί χωρίς έλεος την παραδοσιακή εθναρχία, δηλαδή το Οικουμενικό Πατριαρχείο, χωρίς να παρουσιάσει την πολλαπλότητα των επιλογών που είχε τότε η Ρωμιοσύνη.
Υπερτονίζει κάποια στοιχεία και υποβαθμίζει κάποια άλλα.
Το μεγάλο λάθος είναι ότι προσεγγίζει με σύγχρονα κριτήρια και όρους, με κάποια ελευθεριότητα είναι αλήθεια, εποχές που είναι πολύ διαφορετικές σε επίπεδο αντίληψης των φορέων των ιστορικών διεργασιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η διαρκής εθνική σημασιοδότηση του όρου "Τούρκος". Είναι γνωστό στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ ότι εκείνη την εποχή η λέξη "Τούρκος" για τους Οθωμανούς ήταν επίθετο που σήμαινε μόνο τον απόβλητο αγροίκο, ενώ για τους Ρωμιούς, ακόμα και για τους διαφωτιστές, σήμαινε αποκλειστικά και μόνο τον Μουσουλμάνο. Χαρακτηριστικός είναι ο στίχος στο Θούριο που αναφέρει για την οθωμανική απολυταρχία ότι "Χριστιανούς και Τούρκους, σκληρά τους τιμωρεί".... Και το ίδιο κάνει και με τον όρο "Έλληνας", τον οποίο τον προβάλλει φυσιολογικά στους εξεγερμένους Ρωμιούς. Η διαφορά αυτοαντίληψης των νεαρών διανοούμενων ηγετών της Φιλικής από τους απλούς χριστιανούς αγωνιστές, ελληνόφωνους ή αλβανόφωνους ή βλαχόφωνους ή ακόμα και τουρκόφωνους, φαίνεται από το ορισμό του Καραϊσκάκη για το τι είναι Έλληνας: "Έλληνας είναι ο καθένας, είτε Τούρκος είτε Εβραίος, που πολεμά ενάντια στην Πύλη". (σημειωτέον ότι ο Καραϊσκάκης έμεινε ουδέτερος δύο χρόνια στο αρματολίκι που του το είχε παραχωρήσει ο Χουρσίτ Πασάς, και συνεργάστηκε με τους επαναστάτες απ΄το Φεβρουάριο του 1823 και μετά, για να γίνει τότε ο Καραϊσκάκης που γνωρίζουμε )...
Η Επανάσταση του 1821 υπήρξε ένα μεγαλειώδες γεγονός, που τη σπουδαιότητά της κανείς δεν τόλμησε να αμφισβητήσει. Ιδιαίτερα εγκωμιαστικός γι αυτήν είναι ο γκουρού των "νέων ιστορικών", ο Χομπσμπάουμ¨.
νομίζω ότι ο ανώνυμος από πάνω έχει χάσει το ζητούμενο στο συγκεκριμένο θέμα. Η σειρά αυτή, όπως έγραψα και στο από πάνω άρθρο (μπερθ οφ α νεισιον)δεν είναι κάποια φιλολογική βραδιά νυσταλέων επιστημόνων που συζητούν μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες για το αν η επανάσταση έγινε Τρίτη ή Παρασκευή. Δεν νομίζω ότι τα σχόλια του ανώνυμου προβλημάτισαν ιδιαίτερα το Ελιαμέπ, τον Παπαχελά, τον Αλαφούζο ή τον σεναριογράφο (δεξί χέρι του Κούλογλου). Το γεγονός ότι το κάθε επεισόδιο λέει κάποια πράγματα, και μετά βγαίνουν οι συντελεστές στη συζήτηση και λένε τα αντίθετα(!!!) μιλάει από μόνο του. Αφήστε που βάλανε και κάποιους του «πατριωτικού χώρου» για ξεκάρφωμα (οι οποίοι μάλλον χτυπάνε το κεφάλι τους στο τοιχο για το που τους μπλέξανε...). Τα περί παλαιοελλαδιτισμού είναι άλλα λόγια ν'αγαπιώμαστε. Σαν να πει κάποιος ότι η πολιτική του Πασόκ είναι μια χαρά, με εξαίρεση το χωριό του, που δεν του φτιάξανε το γεφύρι. Εδώ ούτε λίγο ούτε πολύ η σειρά λέει ότι η επανάσταση έγινε εναντίον των Ελλήνων προεστών, ενώ με τους Τούρκους ήταν όλα μέλι γάλα - η επικέντρωση στον Μοριά μας μάρανε;
Δημοσίευση σχολίου