Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου 2009

Η δική μας Ιστορία

Από σχόλιό μου στό Ιστολόγιο "Πόντος και Αριστερά", στην ανάρτηση "Τό ύστατο "ΟΧΙ" ενός μικρού ανθρώπου"
  1. “Δεν είναι μυστήριο, η Ελλάδα ποτέ δε νίκησε μόνη της την Τουρκία, ούτε και καμία άλλη χώρα δηλαδή.
    2 αυτοκρατορίες μαζί, Μ.Βρετανία και Γαλλία, κι έπαθαν πανωλεθρία στην Καλλίπολη τo 1916 και περιμένατε να νικήσει η Ελλάδα μόνη και με όλους τους άλλους να υποστηρίζουν τους Τούρκους;”

    Κωνσταντίνε, μέχρι και τον Νοέμβριο τού 20, πού έγιναν οι εκλογές, ο Κεμάλ δεν είχε κανέναν αξιόλογο στρατό.
    Ελάχιστους μόνιμους αξιωματικούς, μαζί μέ ατάκτους τσέτες.
    Εφτιαξε στρατό απο το 1921, όταν έρρευσαν τα χρυσά ρούβλια απο την Ρωσσία τού Λένιν, και μπορεσε να μισθοδοτήσει τούς μόνιμους αξιωματικούς τού τέως Οθωμανικού στρατού,πού παρέμεναν άνεργοι επί διετία και πού άρχισαν να συρρέουν κατα κύματα στην Αγκυρα.
    Αρα ήταν πολύ ρεαλιστική η συντριβή του εκείνη την περίοδο, πού οι Αγγλοι δεν τον έβλεπαν με καλό μάτι, και απο ότι περιγραφει ο Σβωλόπουλος, δέχθηκαν ευνοϊκα την εισήγηση τού Βενιζέλου, για ετρατεια στην Αγκυρα με σκοπό την διάλυση του Κεμάλ.
    Επίσης, δέχθηκαν την εισήγηση τού Βενιζέλου, για ίδρυση Ποντιακής Δημοκρατίας και άνοιγμα δεύτερου μετώπου στόν Πόντο.
    Ηταν πολύ ρεαλιστική, λοιπόν, τό 1920, η νίκη κατα τού αδύναμου, τότε, Κεμάλ.

    Σχόλιο από vripol | Οκτωβρίου 28, 2009

  2. Επίσης, Κωνσταντίνε, ξεχνάς κάτι σημαντικό:
    Την θέληση των προγόνων μας, των Ελλήνων, δηλαδή, της Μικρας Ασίας και τού Πόντου, που εχοντας υποστεί τό πρωτο κύμα της γενοκτονίας από τό 1914 έως τό 1918, έψαχναν εναγώνια κάποια κρατική διευθέτηση πού θα εξασφάλιζε ότι δεν θα ξανασφαγούν.
    Μάς πρότειναν να υποταχθούμε σε Αρμενικό κράτος, και δεν το δεχθήκαμε, γιατι φοβόμασταν πως αυτή η λύση θα ξαναφερνε ματοκύλισμα στην πατρίδα μας, τόν Ποντο.
    Μας πρότειναν Ποντιοαρμενική Ομοσπονδία και την δεχθήκαμε, όπως φάνηκε να την δέχονται και οι Αρμένιοι στις διαπραγματεύσεις τού Ερεβάν, αλλά δεν την δέχθηκε η Αρμενική αντιπροσωπία στο συνεδριο των νικητων, στό Παρίσι.
    Μέχρι και κρατος χριστιανων και μουσουλμάνων διερευνούσε ο Χρύσανθος, προκειμένου να μην ξανασφαγούμε.
    Προσβλέπαμε στην Ελλάδα τού Βενιζέλου για να γλυτώσουμε, 1.700.000 Ελληνες.
    Εμας, μας λογάριασε, ο Μεταξάς και τό ΣΕΚΕ, όταν συμμαχούσαν με τό περίφημο “Ελιά-στεφάνι, σφυρί-δρεπάνι;”
    Ο Μεταξάς, κρίνοντας με τά κριτήρια τής παραδοσιακής παλιελλαδίτικης ελίτ, δεν έβρισκε συμφέρουσα την Μικρασιατική Εκστρατεία.
    Ο Βενιζέλος, συγχρονιζόμενος, τότε, με την βούληση της κοινωνίας, για προστασία και ενσωμάτωση τού πέραν των μέχρι τότε Ελλαδικών συνόρων, Ελληνισμού, στό υπό σχηματισμόν Εθνος-Κράτος, ανταποκρίθηκε,με την απόβαση στην Σμύρνη.
    Εμείς οι Πόντιοι, τον ψέγουμε γιατί δεν ανταποκρίθηκε έγκαιρα στό δικό μας αίτημα, για στήριξη τού Αντάρτικου του Δυτικού Πόντου, και της Ποντιακής Δημοκρατίας.

    Σχόλιο από vripol | Οκτωβρίου 29, 2009

  3. Κωνασταντίνε, ο Ελληνισμός ξερριζώθηκε το 1923 από την Μικρα Ασία, μετα απο 2700 χρόνια ζωής εκεί, γιατί σε εκείνες τις καταραμένες εκλογές του 1920, οι τριακόσιες χιλιάδες μουσουλμάνοι των νέων χωρών, ψήφισαν τό Λαϊκό κόμμα του Βασιλιά και τού Μεταξα.
    Δεν έχω καμία αντίρρηση πού ψήφισαν και οι μουσουλμάνοι.
    Τό πρόβλημά μου είναι, ότι αυτοί πού κάθισαν στην εξουσία με τίς ψήφους τους, δεν είχαν κανέναν ενδιασμό, να απαγορεύσουν, δια νόμου, τον Ιούλιο τού 1922, τούς Ελληνες της Μ.Ασίας να έλθουν στην Ελλάδα, καθώς επίκειτο η σφαγή τους…
    Εμείς γι αυτούς δεν είμασταν επιθυμητοί πολίτες,όσο οι πολιτικοί τους φίλοι και ψηφοφόροι μουσουλμάνοι, γιατί είμασταν Βενιζελικοί και “τουρκόσποροι” …..
    Γιατί, τό μέλημά τους δεν ήτανε η σωτηρία τού Ελληνισμού, αλλά η σωτηρία τής βολής τους στό κρατίδιό τους..
    Γιατί γι αυτούς “Εθνος” και “Εθνικισμός”, σήμαινε τό στενό συμφέρον της κρατικής ελίτ και η προάσπισή του..
    Φτιάξαν και την Ιστορία, όπως τούς βόλευε..
    Καί γι αυτην την Ιστορία εμείς είμασταν σκιές ανύπαρκτες, ικανες μόνο για να “συνοστίζονται” στίς παραλίες πόλεων που δεν πρέπει να πολυαναφέρονται, για να μην θίγουν τίς ευαισθησίες της κρατικης Τουρκικής ελίτ..
    Καί για να μπορούν οι πορφυρογέννητοι μεταξοσκόληκες, να χορεύουν στα γρασίδια τους αποστεωμένο ζεϊμπέκικο, καταθέτοντας στεφάνια στόν τάφο τού Κεμάλ και φτύνοντας στούς δικούς μας τάφους..

Κωνσταντίνε, τό “παλαιολλαδίτικη”, δεν εχει την έννοια τού ψόγου κατα των Ελλήνων της παλαιάς Ελλάδας, πού πολεμούσαν ηρωϊκα επι 10 ετία και ματωσαν στην Μακεδονία και την Μ.Ασία..
Αναφερεται στην κρατική γραφειοκρατία και τα κόμματα της Παλαιάς λεγόμενης Ελλάδας, πού τό μέλημά τους ήταν η διασφάλιση της πολιτικής αναπαραγωγής τους, και των οικονομικών και κοινωνικών τους προνομίων στά πλάισια τού μικρού Ελλαδικού κρατους,
και δεν ήθελαν να μπούν σε περιπέτειες πού θα εξασφάλιζαν καλύτερη μοίρα για τον εκτός των συνόρων του κρατιδίου Ελληνισμό, αλλά θα έθεταν εν αμφιβόλω την διαιώνηση της κυριαρχίας τους.
Σύνθημά τους το “οίκαδε” και το “μικρα πλήν έντιμος Ελλάς”
Στην συλλογιστική μου, ξεχωρίζω το συμφέρον των πολιτικών ελίτ και της κρατικής γραφειοκρατίας, απο το συμφέρον της υποκέιμενης κοινωνίας, Ελλαδικής και εξωελλαδικής….
Τό ίδιο θεμα υπάρχει και σημερα:
Οι κρατικές ελίτ (κόμματα εξουσίας, κρατικό προσωπικό) και οι οικονομικές ελίτ, αποφασίζουν ερήμην της κοινωνίας.
Αποφασίζουν αν θα ανήκουμε στην Δύση ή στην Ανατολή, χωρίς ποτε να μας ρωτήσουν, ως κοινωνία, και να αποφασίσουμε μεσα απο σοβαρή διαβούλευση, τί θέλουμε στην Κύπρο, στό Αιγαίο, στα Ελληνοτουρκικά, στό Σκοπιανό…
Τό ότι τούς εκλέγουμε ανα τετραετία τούς δίνει την αποκλειστική αρμοδιότητα της διαχείρησης αυτών των θεμάτων, εν λευκώ..

13 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα

Λέτε:
"..Ο Βενιζέλος, συγχρονιζόμενος, τότε, με την βούληση της κοινωνίας, για προστασία και ενσωμάτωση τού πέραν των μέχρι τότε Ελλαδικών συνόρων, Ελληνισμού, στό υπό σχηματισμόν Εθνος-Κράτος, ανταποκρίθηκε,με την απόβαση στην Σμύρνη.."

Αν ο 'απίστευτος' Βενιζέλος είχε συγχρονιστεί με τη βούληση της κοινωνίας θα είχε τολμήσει την είσοδό μας εις την Πόλη! Μετά θα ερχότανε και τα άλλα!
Αλλά όπως δεν λέει ο Κοντογιώργης η πολιτική που θα επανέφερε την Ελλάδα στο προσκήνιο του διεθνούς συστήματος ετάφη όχι στο λιμάνι της Σμύρνης αλλά αρκετά πριν, τότε που η Πόλη ήταν στα χέρια μας κι εμείς την αρνηθήκαμε! Κι ο φορέας της πολιτικής αυτής ήταν ο Βενιζελος.
Μα πώς θα ήτανε δυνατόν ο Βενιζέλος, αυτός που δεν ήθελε καμία αναφορά στην Αγία Τριάδα στο σύνταγμα να θέλει Την Πόλη σε Ελληνικά χέρια!

Στεργίου Κ.

vripol είπε...

Blogger Ο/Η vripol είπε...

Αγαπητέ, κύριε Στεργίου,καλησπέρα.
Εχετε δίκιο για την βούληση της κοινωνίας, αλλά ο Βενιζέλος, δέν ταυτιζόταν με αυτήν.
Την εξέφραζε κατα καιρούς καλύτερα (1910-1920) και άλλοτε καθόλου (όπως τό 1935 πού έκανε πραξικόπημα για να επιβάλλει Μουσολινικού και Κεμαλικού τύπου δικτατορία).
Ο Βενιζέλος, πάντοτε επιχειρούσε μια τομή των διαθέσεων της κοινωνίας και των επιδιώξεων της Αγγλίας.
Καί η Αγγλία, δεν ήθελε να επανέλθει η Κωνσταντινούπολη σε Ελληνικά χέρια, διότι η Κωνσταντινούπολη ήταν έδρα τού χαλιφάτου, δηλαδή τού Σουλτανου πού ηταν και ο Χαλίφης, δηλαδή ο Θρησκευτικός ηγέτης των απανταχού Μουσουλμάνων.
Καί η αποικίες της Αγγλίας στην Ανατολή ήταν γεμάτες μουσουλμάνους πού θα εξεγείρονταν σε τζιχάντ αν μας αφηνε να πάρουμε την Πόλη..
Μπορούσαμε να μην πάρουμε την Πόλη, αλλά μια Πόλη ουδέτερη ζώνη, πού δεν θα ανήκε ούτε στούς Τούρκους, ούτε στούς Ρώσσους, ουσιαστικά θα ανήκε στό πλέον ζωντανό της στοιχείο: στούς Ελληνες.,
Τό ίδιο εγινε και στον Πόντο:
Ο Βενιζέλος συναίνεσε στην ίδρυση Ποντιακής Δημοκρατίας, μόνον αφ' ότου συμφώνησαν και οι Αγγλοι, τον Νοέμβριο τού 1920.
Αλλά, για μας, εκεί ήταν πλέον αργα..
Ο Βενιζέλος έστειλε στην Σμύρνη τόν στρατό, μόνον όταν τού τό ζήτησαν ο Λόϋντ Ζώρζ και ο Κλεμανσώ..
Ο Βενιζέλος, δεν ηταν ο ιδανικός εκφραστης της κοινωνικής βούλησης..
Αλλά, ήταν ο καλύτερος εκείνη την περίοδο...

Ανώνυμος είπε...

Μα, κ. Vripol, αν οι Άγγλοι νοιάζονταν για τον σουλτάνο θα άφηναν 2 χρόνια μετά τον Κεμάλ να τον πάρει σβάρνα από την Πόλη???
Εγώ γνωρίζω πως το εμπόριο ήταν στα χέρια των Ελλήνων και για το λόγο αυτό έμειναν, ως αντιστάθμισμα, μουσουλμάνοι στη Θράκη!!! Για να μείνουν οι Έλληνες στην Πόλη ώστε να μη καταρρεύσει το εμπόριο τώρα αυτά που λέτε για τον Χαλίφη και τις αποικίες μου φαίνονται σα στάχτη στα μάτια!

Πιο πολύ στέκει, μου φαίνεται, το ανολοκλήρωτο σκεπτικό του κ. Κοντογιώργη! Ανολοκλήρωτο γιατί ναι μεν κατακεραυνώνει τους εχθρούς του Βενι. Αλλά δε πράττει κάτι ανάλογο και γιαυτόν!

Ήθελε την Πόλη ο Βενι.???? Αν την ήθελε θα τη ζητούσε!!!
Ζήτησε ποτέ την Πόλη ο Βενι., έστω μια φορά??? Αν τη ζητούσε θα το γνωρίζαμε(Εκτός κι αν μου διαφεύγει κάποια πρόταση του Βενι. στους Άγγλους να του παραχωρήσουν τη διοίκηση της Πόλης!!)
Ήταν ο Βενι. από τους Έλληνες εκείνους που ποθούσαν έναν Ελληνισμό στα θεμέλια της Βυζαντινής Οικουμένης??? Νομίζω εδώ βροντοφωνάζουμε: ΟΧΙ!
Ήθελε ο Βενι. έναν ελληνισμό δίχως ψήγματα χριστιανοσύνης ?? Από ό,τι φαίνεται από κάποια πρακτικά ο Βενι. δεν ήθελε καμιά αναφορά στο Σύνταγμα σχετικά με το χριστιανισμό( επίσημο Θρήσκευμα κτλ).
Άρα όλα δείχνουν ότι ούτε τζιχάντ είχανε στο νου τότε ούτε τίποτα παράμόνο μην τυχόν σταθεί στα πόδια του ο Ελληνισμός ο Οικουμενικός με όλα τα χαρακτηριστικά που χιλιάδες χρόνια είχε αποκτήσει και πιο βασικό από όλα η πίστη στην Αγία Τριάδα!!!!

Στεργίου Κ.

vripol είπε...

Αγαπητε μου, κυριε Στεργίου.
Δεν νομίζω ότι ο Βενιζέλος, είχε σαν στόχο την ανάδειξη τό Ελληνισμού στα πλαίσια της Βυζαντινής Οικουμένης, και μάλιστα με τό μεγαλειώδες περιεχόμενο πού έδινε ο Ρήγας σε αυτό τό πρόταγμα.
Ο Βενιζέλος έκανε πολιτική για τό Ελλαδικό κρατος Εθνος, με μια ευρύτερη αντίληψη απο αυτην τών πολιτικών του αντιπάλων.
Ο Βενιζελος και να ήθελε την Πόλη, δεν θα την ζητούσε άν ήξερε ότι οι Αγγλοι δεν θέλουν να την πάρει.
Αυτό ήταν η δύναμή του μα και τό μεγάλο του όριο: Η Αγγλοφιλία του.

Λέτε: "αυτά που λέτε για τον Χαλίφη και τις αποικίες μου φαίνονται σα στάχτη στα μάτια!"

Α μπά, δεν έχω κανένα τέτοιο ζόρι..

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ, δε σας είπα πως μας ρίχνετε στάχτη στα μάτια! Αλλά οτι σας ρίξανε στάχτη στα μάτια! Και γιa το λόγο αυτό θα έπρεπε, κατά τη γνώμη μου, να ζοριστείτε και λίγο!
Κατά τα άλλα δηλαδή συμφωνούμε?! Άρα θα έπρεπε κάποιος να τα πει ολοκληρωμένα, χωρίς μισόλογα!
Η επιθυμία δημιουργίας μοντέρνου κρατιδίου με θεμέλια φιλελευθεριακά-διαφωτιστικά ήταν η μόνη αιτία της τραγωδίας στη Μικρασίας! Όλα τα άλλα είναι μισόλογα!!

Στεργίου Κ.

vripol είπε...

Δεν διαφωνω, ότι τό προβλημα είναι ο εγκιβωτισμός τού Ελέυθερου Ελληνικού Οικουμενικού κόσμου, στην δεσποτεία τού Εθνους κράτους.
Οπως, και σήμερα, εκέι αντοπίζω την κακοδαιμονία μας:
Στό ότι η πολιτική ασκείται απο τό κρατος, ενω ως κοινωνία είμαστε υπήκοοι.

Αλλά, χαλαρώστε, αγαπητέ...
Ας απολαύσουμε την κουβέντα μας, χωρίς εντάσεις...
Τά πράγματα είναι σύνθετα, συναμφότερα όπως λέει ο αγαπητός μας Ζουράρης και ο Θουκιδίδης.
Ποτε δεν είναι άσπρα- μαύρα, όπως θέλει η Δυτική αποφατική θεολογία και ο Μανιχαϊσμος.
Απόλαυσε, τόν διάλογο, με αγάπη και επιείκια για τό συνομιλόν πρόσωπο..

Ανώνυμος είπε...

Ε, δεν έβγαλα και τη βέργα…. νομίζω! Αλλά εδώ σφάχτηκαν τόσοι και τόσοι στη δική μου επιείκεια θα σκοντάψουμε?!!!
Αγαπητέ ή θέλεις την Πόλη ή δε τη θέλεις!!! Ασπρο-μαύρο! Να, που εδώ δε περνά η άποψη ότι τα πράγματα είναι σύνθετα!! Άλλο θέμα αν μπορεί κάποιος ή όχι. Εκεί μπαίνει το σύνθετο!
Άρα το αρχικό ερώτημα και καίριο είναι: Ήθελε την Πόλη ή όχι!
Αν δεν ήθελε την Πόλη, όπως εύκολα καταλαβαίνει κάποιος, τότε τι να συζητάμε? Νομίζω πως σιγά σιγά πρέπει να αρχίσει η ‘αποκαθήλωση’, προσωπικώς δεν αισθάνομαι καθόλου καλά που ο Ελληνισμός θεωρεί εθνάρχη του τόσα χρόνια τον μοντέρνο αυτόν κύριο!
Όπως έγραψα και στον Πόντο και Αριστερά κάντε το εξής: Κάντε μια ερώτηση στον Στρατηγό Μακρυγιάννη, πώς θα αισθανόταν αν ένας κάποιος Βενι. πλήρης ιδεών διαφωτισμού θα ηγείτο του στρατεύματος … Τι απάντηση θα περιμένατε από τον στρατηγό??????! Έχω την αίσθηση ότι αν ήταν δυνατόν θα τον έβρισκε και θα του τραβούσε τα αυτιά(συγγνώμη για την αυστηρότητα)!

Στεργίου Κ.

vripol είπε...

"Όπως έγραψα και στον Πόντο και Αριστερά κάντε το εξής: Κάντε μια ερώτηση στον Στρατηγό Μακρυγιάννη, πώς θα αισθανόταν αν ένας κάποιος Βενι. πλήρης ιδεών διαφωτισμού θα ηγείτο του στρατεύματος "…

Ο Μακρυγιάννης, νομίζω, έχει πεθάνει πρό πολλού.
Αλλά, δεν επιμένω, μπορει να κάνω και λάθος... :)

"Άρα το αρχικό ερώτημα και καίριο είναι: Ήθελε την Πόλη ή όχι!".


Νομίζω πώς είναι υπερβολή, και ιδεολογίζων μαξιμαλισμός να χρησιμοποιούμε σαν αποκλειστικό κριτήριο κρίσης τού Βενιζέλου τό αν πήρε την Πόλη.
Δηλαδή, ολόκληρη Ηπειρος, Θράκη, Μακεδονία, Ανατολική Θράκη (ως την Τσατάλτζα), Κρήτη, Νησιά, Ιωνία, δεν είναι τίποτα;
Ασε πού μπορεί να έπαιρνε και τόν Πόντο (βλέπε τον Σβωλόπουλο).
Ξέρεις κανέναν άλλο πού να πήρε περισσότερα;

vripol είπε...

Γιά το αν ήθελε΄να πάρει την πόλη;
Γιατί να μην ήθελε..
Λίγη θα τού έπεφτε; :)

vripol είπε...

Εδώ την Πόλη την ήθελαν πρώτοι απ όλους οι Τούρκοι, πού καμία σχέση δεν είχαν με την Αγία Τριάδα.
Ολοι την θέλαν την Πόλη.
Για την Γεωπολιτική της θέση, για τον σμβολικό της χαρακτήρα, για τον Πολιτισμό της, για χίλιους λόγους.
Γιατί να ισχύει τό θεώρημα, πώς ο Βενιζέλος, επειδή ηταν δυτικοστραφής δεν ήθελε την Πόλη;
Μονο οι Γενναδιστές ήθελαν την Πόλη;

Ανώνυμος είπε...

Χα-χα
Κάνατε την ερώτηση? Τι να σας είπε άραγε?

Αγαπητέ δε παίζουμε μονόπολυ…. να μετράμε στρέμματα γης…
Στη βόρεια Ελλάδα πολλά χρόνια πριν αγωνίζονταν οι Έλληνες.. μην ήταν βενιζελικοί όλοι εκείνοι? Αντιθέτως……
Αν λοιπόν η Β. Ελλάδα ‘περίμενε’ είναι δυνατόν να πει κάποιος ότι θα μέναμε στη Θεσσαλονίκη? Αλλά όπως είπα ας μη ξεστρατίσουμε!
Το θέμα που με δυσκολεύει είναι το γεγονός ότι ο Βενι. δεν ήθελε την Πόλη! Και με το φτωχό μου μυαλό προσπάθησα να βρω τους λόγους τους οποίους και παρέθεσα! ΄

Όταν κάποιος θέλει κάτι, το ξαναλέω, το ζητάει!!!

Κι όταν τα μάτια όλων των Ελλήνων ήταν στην Πόλη τότε η επιθυμία γίνεται κατά κάποιον τρόπο απαίτηση! Λοιπόν έπρεπε να απαιτήσει την παράδοση της Πόλης κάτω από το βάρος της επιθυμίας ολόκληρου λαού!! Έγινε ποτέ κάτι τέτοιο ή έστω μια απλή αίτηση?? ΤΙΠΟΤΑ!
Εξάλλου τα λέει κι ο Κοντογιώργης όπως σας είπα! Αλλά η ταφή του Οικουμενικού Ελληνισμού έγινε πριν το κακό στη Σμύρνη και ο φορέας αυτής της πολιτικής ήταν ο Βενιζέλος.
Δεν ασχολούμαι με το τι θέλανε οι άλλοι αλλά με το τι είχε στο νου ο Βενιζέλος!
Πάντα βεβαίως με την πιθανότητα να κάνω λάθος αν και δε νομίζω.


Στεργίου Κ.

vripol είπε...

Από σχόλιο τού Μ-Π τού "Πόντος και Αριστερά" στό

http://sarantakos.wordpress.com/2009/10/29/ekloges1920/


"Όσον αφορά το ζήτημα των εκλογών, οι λίγες μετέπειτα αναφορές του Βενιζέλου στο γεγονός δείχνουν ότι είχε μετανοιώσει σφόδρα για την προκήρυξη και δήλωνε ότι σε αντίθετη περίπτωση θα ήταν διαφορετικό το αποτέλεσμα.

Πόσο δίκιο είχε;

Ο Βενιζέλος, παρόλα τις παραλήψεις του και τις μεγάλες υστερήσεις του, είχε μια καλή αντίληψη των δεδομένων στη μικρασιατική ενδοχώρα και της άποψης και των αντιθέσεων των συμμάχων. Ήξερε πολύ καλά ότι εκείνη τη στιγμή οι Βρετανοί, ήταν σφόδρα ενοχλημένοι από το κίνημα του Κεμάλ, που ακόμα ήταν αδύναμο και ανίσχυρο και βασιζότνα μόνο σ’ όποιες παρακρατικές ομάδες (τεσκιλάτ ι μαχσούσα) των νεότουρκων είχαν επιβιώσει συν μέρος από τα στρατεύματα της Ανατολής που πολεμούσαν κατά των Αρμενίων.

Σ’ αυτή τη γνώση βασίστηκε το ριζοσπαστικό Υπόμνημα Βενιζέλου που απεστάλη στις 5 Οκτωβρίου του 1920, πρότεινε την υπό όρους αναθεώρηση της Συνθήκης των Σεβρών με τη δημιουργία δύο νέων κρατών. Του κράτους του Πόντου και αυτό της Κωνσταντινούπολης. Με την προυπόθεση ότι μαζί με τους Βρετανούς που θα αναλάμβαναν την κα΄λυψη των μετόπισθεν και τη χρηματοδότηση της επιχείρησης, θα κατέπνιγαν το εθνικιστικό κίνημα του Κεμάλ εν τη γεννέσει του. Κάποια στοιχεία που παροσυιάζει ο Σβολόπουλος στο νέο του βιβλίο, συνηγορούν στο γεγονός ότι οι Βρετανοί προσανατολίζονταν στην κατεύθυνση υιοθέτησης της πρότασης αυτής.

Την πιθανότητα υλοποίησης αυτής της νέας αντίληψης ακύρωσε η πολιτική του νικητή των εκλογών του Νοεμβρίου του 1920. Με τη νέα αυτή πολιτική δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος στο τουρκικό εθνικιστικό κίνημα να ισχυροποιήσει τη θέση του στο εσωτερικό οθωμανικό μέτωπο, να δημιουργήσει διεθνή ερείσματα, να αποκαταστήσει τις επαφές με τους δυτικούς εχθρούς του και να ενστερνιστεί τους ενδοσυμμαχικούς αντιπάλους των Ελλήνων, οι οποίοι μετά την επαναφορά του Κωσταντίνου στο θρόνο απέκτησαν το ηθικό πλεονέκτημα ώστε να απεμπολήσουν τις συμμαχικές τους υποχρεώσεις..

Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί προκήρυξε τις εκλογές εκείνη τη στιγμή ο Βενιζέλος. Το επιχείρημα των Βενιζελικών, ότι ήταν αναγκασμένος να τις προκηρύξει για λόγους δημοκρατικής νομιμοφροσύνης είναι αστείο. Ο Βενιζέλος ποτέ δεν υπήρξε δημοκράτης. Από την εποχή του Θέρισσου κινήθηκε ένοπλα και επαναστατικά… ή δικατατορικά. Το επιχείρημα των μοναρχικών ότι έκανε τις εκλογές για να τις χάσει (2 χρόνια πριν την Ήττα στη Μικρά Ασία), είναι κάτι περισσότερο από αστείο που δεν αξίζει καν να συζητηθεί.

Η δική μου εκτίμηση είναι ότι η βασική αιτία της απόφασης για εκλογές βρίσκεται μόνο στον ασταθή ψυχικό κόσμο του Βενιζέλου. Ο Βενιζέλος κατέρρευσε ψυχολογικά μετά τη δολοφονική απόπειρα που έκαναν εναντίον του οι δύο φιλομοναρχικοί αξιωματικοί στο σταθμό Λυών του Παρισιού. Μια άλλη εκτίμηση για την απόφαση, είναι ότι το ημιδικτατορικό καθεστώς που είχε δημιουργήσει, είχε κατασκευάσει παράλληλα τέτοια φίλτρα μεταξύ εξουσίας και κοινωνίας, ώστε να μην αντιλαμβάνονται ορθά τις απόψεις της κοινωνίας, που μεγάλο μέρος ήταν ακραία φιλοβασιλικό (Παλαιά Ελλάδα) όπως και οι μειονότητες (Βούλγαροι, μουσουλμάνοι και Εβραίοι) στις Νέες Χώρες.

Νομίζω ότι οι η απόφαση για εκλογές, ενάντια στις προτάσεις των συμβούλων του και χωρίς κανείς να τον υποχρεώνει, οφείλεται κυρίως στη ψυχική του κατάρευση… Και δυστυχώς οι εκλογές αυτές έγιναν στην πιο κρίσιμη περίοδο για την τύχη των μεταπολεμικών διευθετήσεων."

Ανώνυμος είπε...

Ωρέ βριπολιάδη,

από το φθινόπωρο του '18 έπρεπε να έχουμε την Πόλη! Ή λέτε και τότε να είχε ψυχολογικά ο Βενι.?
Τι λέμε τόσο καιρό! Όταν πουλούν αγοράζουν!
Πάντα ψάχνουμε την αρχή της στραβομάρας!!
Αν ήθελε ο 'προοδευτικός' βενι. θα την είχε, την Πόλη. Αλλά αν την ήθελε δε θα ήταν 'προοδευτικός' αλλά απόγονος του.... Μακρυγιάννη, ας πούμε! Γιααα ρωτήστε τον στρατηγό, θα τον ήθελε τον Βενι. για εγγονό!!??
;)
Να γράψετε την απάντηση του στρατηγού, παρακαλώ!
Τέλος.

Στεργίου Κ. και ουδέποτε Στεργιάδης!!!