Κυριακή 31 Μαΐου 2009

Κωνσταντινούπολη, Σεπτέμβρης 1955 : Ο ψυγειοθραύστης αναφέρει στόν λοχαγό του

" Ακριβέ μου μεγάλε αδελφέ και γενναίε διοικητά μου,
Λοχαγέ μου, πρίν κάθε άλλο, να σας δώσω μερικάς πληροφορίας περί της προσφιλούς μας Ισταμπούλ. Αν καί επληροφορήθητε τα νέα απο τό ραδιόφωνον και τας εφημερίδας, νομίζω ότι θα δώσετε περισσότερον πίστιν αν πληροφορηθήτε τα πράγματα από γράμμα πηγής εμπράκτως μετασχούσης εις τά γεγονότα. Κατά την περί ής πρόκειται Τετάρτην [στήν πραγματικότητα Πέμπτη και Παρασκευή] [...] η υπό του ραδιοφώνου μετάδοσις της ειδήσεως περί της εις την οικίαν τού Ατατούρκ* ριφθείσης βόμβας, εξήγειρεν ολόκληρον την νεολαίαν, και κάθε γωνία τής Ισταμπούλ εγέμησε και εξεχείλησε από πλήθος κόσμου. Τά πλήθη ταύτα, καθ΄ομάδας και με ρόπαλα, τας αξίνας, τα φτυάρια και τα κομμάτια σίδερα πού εκρατούσαν εις τα χέρια, εξορμώντα εις κάθε συνοικίαν χωριστά, έκαυσαν και εκρήμνισαν τα μαγαζιά και πρό πάντων τα σπίτια των Ρωμιών, και κατέστρεψαν τα πράγματά των.
Μέσα σέ όλους αυτούς είχον και εγώ μίαν ομάδα. Ετύλιξα μίαν τουρκικήν σημαίαν εις τόν λαιμόν μου, εφόρεσα ένα καπέλλο φέτρ και με ένα σίδερο εις το ένα χέρι, και κρατώντας ένα μαχαίρι εις τό άλλο, ερημάξαμεν όλα τα εις τό Εντιρνέκαπού μας ρωμαίικα σπίτια.
Μόνη η ιδική μου ομάς, αποτελούμενη από δέκα-δεκαπέντε άτομα τό πολύ , εχαλάσαμεν έως τας 2.27 της νυκτός είκοσι τρία ρωμαίικα σπίτια, είκοσι ένα ρωμαίικα ταξί, και τρία μαγαζιά, ένα καφενείον, ένα κουρείον και πέντε ραφεία.
Αχ λοχαγέ μου, κατεστρέψαμεν και εσπάσαμεν περισσότερα από είκοσι ψυγεία, είκοσι πέντε ραδιόφωνα, ραπτομηχανάς, μεταξωτά υφάσματα, πολυθρόνες καί όλα τα πολύτιμα έπιπλα και εφύγαμε [...]
Τέλος την νύκτα, περί ώραν ίσως 2.30, ίσως 3.00, εκηρύχθη ο στρατιωτικός νόμος και ο καθένας εγύρισε στό σπίτι του.
Η διεύθυνσίς μου Κωνσταντινουπόλεως:
Κύριον Σαλίχ Κιρμιζί, Τεκίρ Σαράι Τζαδδεσή, Λιμοντζή Χουσεΐν σοκάκ αρ. 3, Εντιρνέκαπου-Ινσταμπούλ.
Ο πιστός αδελφός σας Υπαξιωματικός Μ. Σαλίχ Κιρμιζί.

* Οπως αποδέιχτηκε απο τις επίσημες ελληνικές και τουρκικές εκθέσεις , ο δυναμίτης τοποθετήθηκε από τούς ίδιους τούς Τούρκους ως σινιάλο για την εξαπόλυση τού πογκρόμ.

Από τό βιβλίο τού Σπύρου Βρυώνη "Ο μηχανισμός της καταστροφης. Τό Τουρκικό πογκρόμ της 6ης-7ης Σεπτεμβρίου 1955 και ο αφανισμός της Ελληνικης κοινότητας της Κωνσταντινούπολης", σελ 118-119, εκδόσεις ΕΣΤΙΑΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια: